Merchandising - czym jest i jak go wykorzystać?

2019-02-18

Wbrew powszechnej opinii, merchandising to nie tylko ogólna poprawa wizerunku danej firmy. Ma on bowiem przede wszystkim za zadanie podnieść jej wartość w oczach i opinii klienta. Jeśli jest bowiem dobrze zrealizowany, powinien skutkować dłuższą obecnością klienta w sklepie i przejrzeniem przez niego znacznie większej liczby proponowanych mu produktów. Merchandising http://oexcursor.pl/oferta/sales-marketing-services/merchandising/ właśnie w ten sposób przekłada się na pozytywne opinie i zwiększoną sprzedaż.


Merchandising zupełnie niepotrzebnie kojarzy się nam głównie ze sklepami odzieżowymi. Tymczasem stykamy się z nim na co dzień - przecież niemal każdego dnia pojawiamy się w sklepie, chociażby osiedlowym, by kupić bułki, masło, mleko… Merchandising to wszystkie działania, które zmierzają do tego, by w zasięgu twojego wzroku i ręki znajdowały się produkty, na których sprzedaży zależy właścicielowi sklepu. Najsłynniejszy trik, na jaki postawił merchandising już na swoim początku istnienia, jest ułożenie tańszych produktów na dole. Okazuje się, że ludzie zwyczajnie nie lubią się schylać, zatem naturalnie sięgamy najchętniej tylko po to, po co nie musimy tego robić. Czyli droższy produkt.


Po co merchandising?


Oczywiście, że każdemu sprzedawcy zależy na tym, by zarobić. A merchandising to jedna ze ścieżek, które pomagają dojść do dobrej sprzedaży. Merchandising to wiedza, która pozwala podejść do klienta w odpowiedni sposób. Na początek zachęcić go, by w ogóle wszedł (chociażby dzięki odpowiedniej muzyce), został dłużej (ładna i przejrzysta ekspozycja) i wyszedł z zakupami (dzięki jasno określonym korzystnym promocjom). Merchandising potrafi pokazać wyraźnie, jakie mamy potrzeby jako konsumenci… nawet jeśli sami o nich nie wiemy lub nie pamiętamy.


Ekspozytory


Jednym z prostszych rozwiązań, jakie wykorzystuje merchandising, są ekspozytory. Na nich najczęściej ustawione są produkty, które - ze względu na zbudowane już zaufanie u klientów i wyrobioną markę - nie potrzebują dodatkowej reklamy. Można powiedzieć, że “sprzedają się same”.


Drugim prostym rozwiązaniem, które okazuje się bardzo skuteczne w podnoszeniu sprzedaży, jest umiejscowienie drobnych rzeczy oraz produktów pierwszej potrzeby tuż w pobliżu kas. Badania pokazały, że w ten sposób rośnie sprzedaż produktów, które można przechować bez obawy o ich zmarnowanie.


Promocje w przejściu


Merchandising podpowiada również, by wykorzystać szerokie przejścia między regałami na rozłożenie produktów, które według właściciela powinny sprzedać się możliwie jak najszybciej. Okazuje się, że przy możliwie czytelnym oznaczeniu ich cen i odpowiedniemu ułożeniu, ich sprzedaż jest znacznie większa niż wtedy, gdy leżą na swoim miejscu wśród regałów.


Pełne półki


Łatwo zauważyć, że nawet w dniach, kiedy nie było dostawy i pewnych produktów nie możesz znaleźć, większość sklepów dba o to, by półki sprawiały wrażenie pełnych. Merchandising opiera się na twierdzeniu, że zaufanie klienta można budować tylko pełnym zaopatrzeniem. Aby osiągnąć taki efekt mimo braków magazynowych, należy w odpowiedni sposób przysunąć pozostałe produkty do przodu.


Prawidłowo przeprowadzony merchandising podpowiada również, by produkty, na których najwięcej się zarabia - z największą marżą i cieszące się popularnością - umiejscowione były zawsze na środku regału, nie na jego krańcach. Ich dobra widoczność jest tak ważna, że według zasad powinny być ustawione po 3 produkty w każdej linii. Merchandising kładzie duży nacisk na maksymalne wykorzystanie powierzchni sklepowej.


Materiały promocyjne


Merchandising każe także pamiętać o tym, że nawet najlepsza promocja nie będzie działała, jeśli klient nie będzie o niej odpowiednio skutecznie poinformowany. Dlatego w sklepach bardzo często wykorzystywane są specjalne zawieszki, które w wyraźny sposób informują o dobrej cenie danego produktu.